Skola, betyg och alliansen.

closeDetta inlägg skrevs för 6 år 6 månader 5 dagar sedan, och om det är av karaktären åsikt, så reserverar jag mig för att jag mycket sannolikt kan ha ändrat den sedan dess. Är det en guide så kan det också vara så att det inte längre är applicerbart eller fungerar. Dock vill jag inte ta bort, eller orkar sortera, gamla inlägg och därför är det kvar.

Betyg. För mig är det något jag ogillar starkt. Det är ett förlegat system att bevisa hur duktig man är i skolan. Ens betyg tycks säga allt, men är ack så missvisande.

Vår skolminister, Jan Björklund har länge velat ta med sig detta förlegade, omoderna, system allt längre ner i åldrarna. 12-åringar ska ha betyg – 10-åringar ska ha betyg!

Nej, om man nu överhuvud taget ska h betyg, så ska man inte ha dem fören gymnasiet. Alla bör på högstadiet istället bli utvärderade, eller på annat sätt visa, att de ska gå det eller det programmet på gymnasiet. Alla borde i princip få gå precis det de vill, givet att de har den rätta motivationen eller intresset/målet.

Man är inte mogen för betyg, som kommer att forma resten av ens framtid, när man är 15 och går på högstadiet. Och verkligen inte mogen innan det! Man är knappt mogen nog på gymnasiet.

Dock ser jag oavsett om betyg i sig, är bra eller dåligt, så bör det inte användas på det vis som Björklund uppmanar till; att det är till för att visa allvaret i skolan.

Det är mycket bättre att på vilket sätt som helst, annat än betyg eller annat förlegat och/eller ofungerande sätt, utbilda barn och ungdomar allvaret med skolan och ens framtid. Att svartmåla deras framtid med betyg som inte går, eller är svåra, att ändra är inte alls rätt väg att gå, och faktiskt rent av dumt.

När jag tidigare denna afton såg på Debatt på SVTPlay, fick man höra om bristen på kunskap i samällsvetenskapliga ämnen. Att det är minimal utbildning i dem av olika anledning – vilket alltid bottnar i resurser. Ekonomiska resurser.

Detta är ett praktexempel av att alliansen vill fortsätt med sin nyliberala ställning till att de rika ska ha makten och de övriga endast ska vara arbetare, underställda dem. Att dra in samhällsvetenskapliga ämnen är ett sätt att inte utbilda uppkäftiga elever och människor, som skulle kunna hota, eller till och med sätta stopp för, deras makt.

Det är ju sedan länge ett känt sätt att få folk att lyda – genom att inte utbilda dem till att ifrågasätta, men ändå hålla akademiker, som klarat sig så långt på sina fina betyg, nöjda. Detta såg Platon hos flera enväldiga stater redan på sin tid.