Får man kanske locka lite med en snabbtitt på det nya temat?

Det är inte helt klart och jag tänker inte sätta det som standard förens det är!
1 kommentarFår man kanske locka lite med en snabbtitt på det nya temat?

Det är inte helt klart och jag tänker inte sätta det som standard förens det är!
1 kommentarJulen är nu verkligen över, känns det som. Idag (igår enligt klockan) var det tydligen trettondagsafton, trots att jag bestämt tycke att det bara var tolv dagar sedan julafton. Men så är det tydligen…?
Att julen är över känns lite bittert, men ändå skönt. Det var underbart så länge det varade. Jag som inte ens har postat mitt inlägg om alla mina julklappar och händelser som jag fick och var med om.
Den ligger, även den och väntar på passande bilder som visar upp de små klapparna.
För det var verkligen en helt förträfflig jul – trots avsaknaden av snö. Den ligger istället nu och jag har sprungit runt lite i den. Nu är jag dock förkyld som bara den, men jag hoppas att få åka skridskor med Sebastian under de närmaste dagarna.
Jag vet att jag inte skriver så mycket, och det är fakiskt mer eller mindre avsiktligt. Jag har så mycket som håller på att skrivas (fyra krönikor och en klapplista) och jag vill hellre att de postas innan de går ur tiden.
En av de krönikor som ni kan vänta er är hur året 2008 var. Kort sagt var även det underbart, men det finns mer i den berättelsen att förtälla.
Jag hoppas er alla att ni hade en god jul och ett gott nytt år.
2 kommentarerI know a lot of people that has been trying to share their internet over WLAN, or just to set up a temorary WLAN to play some LAN games on the train, with Ubuntu and NM (Network Manager) 0.7, which comes with Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex.
The thing is that NM has been able to create WLAN for some time now, but untill no it has not been that functional. Now you can share your primary internet connection (detected by NM) over WLAN with just a few clicks.
But there is one thing that depends on it.
By some reason, which I dont know a small package needed to actually share your internet or creating a network, isn’t installed by default. But thats easy! Just install dnsmasq-base and you are good to go.
Install it ither by the command line;
$ sudo apt-get install dnsmasq-base
Or search and install it using Synapic or Adapt.
Now you are able to create a Wireless network connection using Network Manager 0.7. Just klick on the network icon in the notify-area.
Cheers and hapy new year!
Kommentarer är stängdaIdag var jag och såg på ’Yes Man’ tillsammans med Anneli, Sanna, Sebastian och Cornelia.
Yes Man är Jim Carrys senaste komedi och den absolut bästa filmen med honom, den senaste tiden. The Numer 23 var jävligt bra, men Jim Carrey vill jag ändå gärna se som en man i komedins centrum. Han är ändå en otroligt bra skådespelare med icke-komedier som Lemony Snicket’s A Series of Unforunate Events, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, The Majestic mfl.
Yes Man handlar om Carl som sedan att hans fru lämnat honom, varit trött på livet, vilket ger än falska förhoppningar och förbund, och helt enkelt låst in sig med sig själv i vardagsrummet och hyr en massa filmer som han ser på i sin ensamhet istället för att träffa vänner och bekanta. Vid varje chans han får att faktiskt göra någonting så kommer han alltid med en undanflykt.
En dag så möter han en gammal vän som tagit detl och blivit en sk. ”Yes Man”. Tillslut ger Carl med sig och går på ett semenarium där han på sätt och vis blir fast i att istället för att hela tiden tacka nej, baklaga och/eller hitta på undanflykter, helt enkelt säga ja – till allt! Redan första kvällen blir en upplevelse då han möter en fantastisk tjej (Zooey Deschanel) och fortsätter med sitt Ja-sägande.
Filmen är väldigt intressant då man aldrig vet vad han ska gör härnäst, och det blir en hel del galna, och spontana upptåg.
Som Anneli sa; ”Den hade lite av allt. Den var rolig, romantisk, allvarlig och rolig”. Och jag instämmer. Helt klart en av hans bättre filmer på senare tid. Man får se lite av Jim Carrys typiska filmdrag då hans karaktär ibland spelar över – på ett roligt sätt. Som tex att tejpa ihop sitt ansikte för att verka roligast.
Men filmen är ändå inte en sådan film med en massa små intetsägande skämt och man skrattar sig därmed inte igenom filmen. Istället får man ett par riktigt starka humorsmällar lite då och då, vilket enligt mig är så mycket roligare. Tex när han åker motorcyckel ifrån sjukhuset och man ser hans skjärt när kameran drar förbi.
Helheten är ju just det att han kan hitta på i princip vad som helst så han (tror att han måste) säger ja till allt.
”Penisförlängare? Japp.”
Kommentarer är stängdaUnder ett år fick jag ihop till 2132 SMS i min inkorg innan min mobil sa ifrån. Och då är det inte många meddelanden som tagits bort, om ens några alls.

Men tänk ändå, nu har jag haft min förebannade mobil i ett år – och den har hållit. Den har int varit den bästa som jag haft då jag verkar ha fått något jävla måndags exemplar. Men den har ändå varit mig så kär att jag inte ha kunnat skicka iväg den för en att få en ny.
När det sedan blir dags för en ny (Android!) så ska min trotjänare; Nokia N95 8GB, få leva kvar som GPS och mini-webserver.
Föresten, ska jag visa er en sak… eller nä, ni får vänta. Det är bara för coolt!
Kommentarer är stängdaKanske lite sent, men jag vill ändå gratulera min Mormor som fyllde 81 igår, lördag och Amandas pojkvän, JOhan på hans 18-årsdag, i dag!
Grattis min älskade Mormor! Du är en av de käraste kvinnornai mitt liv och troligtvis den klokaste jag mött.
Grattis Johan! Nu kan vi allihopp på på krogen utan oro för att komma in.
2 kommentarerEfter en helt underbar jul så är det dags att lista ens klappar. Jag gör det mest för att komma ihåg vad jag fick, för det blev ändå en hel del, men också för att publikt visa min grymt stora uppskattning för dem alla, stora eller små.
I år fick jag mer julklappar än jag någonsin hade kunnat drömma om. Här är varenda en listad;
Nu är det alltså den stora dagen. Julafton är här, och jag hoppas att er dag ommer att vara lika sprängfylld met gott sällskap, mat, en massa klappar och med en helt underbar stämning, som min.
Se på Kalle Anka, är för mycket och det är inte fullt att längta tills julklappsutdelningen. Bara du inte längtar efter den mer än allt annat. Klapparna är en stor del som ibland kan symbolisera vad vi känner för varandra, men kanske inte vill berätta.
Och tänk också på det att julen är barnens, även de vuxna barnens.
Jag vill önska alla jag håller kära, men även er jag inte känner; Läsare, Ubuntuanvändare, fadderbarn, utvecklare, nördar, ytliga vänner, ja i princip varenda en som jag känner eller som känner till mig;
En riktigt God Jul!
Jag har faktisk en typ av julklapp till er med. Det ligger fyra krönikor som väntar på publicering. De är inte helt färdiga, därför väntar jag. Sen kommer även lite andra snygga funktioner och ett nytt tema. De kanske inte kommer nu med detsamma, men under året 😉
Kommentarer är stängdaNu är det inte alls långt kvar till Julafton. två timmar, fem minuter och 5 sekunder kvar för att vara exakt.
Jag har varit ute och letat efter ett par fina bakgrundsbilder till min dator med lite julkänsla.
Efter att jag funnit en så hittade ag även ett par fler. SÅ här har ni ett helt gäng och mitt skrivbord, dagen innan julafton.
http://www.linuxscrew.com/2008/12/23/christmas%E2%80%A6-linux%E2%80%A6-wallpapers%E2%80%A6/

Hittade ett inlägg med 48, helt underbara verk av ett gäng med helt fantastiska illustratörer. En hel del av dem skulle vara en ära att ha på mina väggar.
De är så makalöst vackra att jag inte finner nog med ord, så nog med det och se dem nu istället.
http://psdtuts.com/articles/inspiration/48-mind-blowing-examples-of-photo-manipulation-art/
Kommentarer är stängda