Trafikavgift i fördel till förlorade parkeringsinkomst.

Sedan årsskiftet har man i Göteborg haft trafikavgift för att passera stan [1] – något som jag personligen, rent objektivt, är positiv till. Givetvis, och dessvärre, kommer en del att komma i kläm och det kommer att missgynna en del. Men jag är för allt som ökar chanserna för att minska trafik som egentligen är frånkommande, tex. personer som tar bil till jobbet som egentligen kan åka kollektivt, eller till och med gå.

De första siffrorna från dessa tullar visade sig vara positiva och man hade redan tjänat in en del, och det verkar fungera bra. Nu kommer då Göteborgs stad och säger att de har förlorat 1.1 miljoner kronor på en vecka pga. att det åker färre bilar i stan pga. trafikavgiften. Jag vet inte säkert om det var tänkt att landa som något negativt, men jag tog det som att de helt klart menade på att detta inte var bra. Men då blir jag kritisk:

Dessa tullar, denna trafikavgift, var ju tänkt att minska trafiken (somliga menar annat, och en del annat lär finnas med) i stan. Så är det, och det har givit resultat. Bra är det med! Och då kommer de samtidigt och gnäller för att de förlorat pengar för att bilar inte längre parkerar.

Vet ni vad man gör då? Jo, då slår man två flugor i en smäll och tar bort parkeringsplatserna – som ändå skulle ses som en uppmuntring till att kunna ta bilen in till stan – och istället bygga studentbostäder där, eftersom det är en otrolig, och ohållbar, brist på dessa – samtidigt som det är en tung efterfråga. Om inte studentbostäder, så bygg parker och låt innerstan rensas på otäck luft och ersätt det med lite ny och fin.

 

1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ngselskatt_i_G%C3%B6teborg