Sociala medier på jobbet.

Att ha tillgång till socialt media på arbetstid anser jag vara en mycket bra egenskap.

Tänk dig själv hur mycket färre gånger du behöver säga samma sak till flera personer ifall du använder dig av Twitter eller Facebook. Som istället för att din man/fru/pojkvän/flickvän ska ringa en sväng, så kan du – iallfall under arbetstid – slänga iväg ett litet meddelande med en tanke du har eller dyl. Det kommer ju trots allt att gå snabbare än att de ringer.

Problemet är ju att sätta rätt gräns. Att skriva ett ”Vad tänker du på” eller twittra en snabbis är ju egentligen ingen fara, men att sitta och chatta, eller kolla folks bilder är inte riktigt lika acceptabelt. Inte heller att läsa för mycket av andras tweets och vad de gör.

Man får ju ha lite självbehärskning.

Dessutom så kan det, eller är det, väldigt skönt att få uttrycka sig. Vare sig det är positivt eller negativt är upp till dig. Att bara få slänga ur sig en kommentar så att man kan få gå vidare. Istället för att hänga upp sig på arslet som snodde hissen för dig påväg upp till kontoret. Eller p-boten.

Men jag anser att det endast är för dem som faktiskt kan hålla i det ansvaret. Men det är ju givetvis upp till din chef att se.