Hoppa till innehåll

Kategori: Okategoriserade

Frihet har vunnit över ACTA.

Europaparlamentet röstade i dag, med förkrossande majoritet, för att förhandlingarna om det så kallade ACTA-avtalet skall öppnas upp för insyn. Parlamentet gjorde också klart att det inte tänker acceptera avstängning av fildelare från internet som en del av detta handelsavtal.

”Äntligen har de folkvalda i EU gjort en tydlig markering. Vi har visat att vi inte accepterar hemlighetsmakeri. Vi har visat att vi slår vakt om ett öppet internet för alla. Och vi har visat att parlamentet inte finner sig i att bli behandlat som en dörrmatta” säger Christian Engström, ledamot i Europaparlamentet för Piratpartiet.

”Jag är extremt nöjd med att denna resolution har antagits. Nu måste EU-kommissionen hålla oss fullt informerade om vad som sker i ACTA-förhandlingarna. Detta är extra viktigt eftersom läckt information visar att man förhandlar om frågor som kan underminera tidigare nådda framgångar om internets frihet.”

”Vi utgår nu från att vi får tillgång till alla dokument, så att vi äntligen kan börja diskutera ACTA-avtalets innehåll. Då kommer vi att ta strid för den personliga integriteten, internets frihet, rättssäkerheten och ett fritt och öppet samhälle.”

”Om EU-Kommissionen inte följer dagens beslut, då kommer vi att sätta hårt emot hårt. Då är vi beredda att gå till domstol för att få ut den information vi vill ha. Och då är vi i slutändan beredda att fälla hela ACTA-avtalet” säger Engström.

För mer information, se Christian Engströms blogg:
http://christianengstrom.wordpress.com/

(Klippt och klistrat ifrån Piratpartiets pressmeddelande)

Detta är en fantastisk nyhet då jag har räds över detta förbannade handelsavtal under en allt för lång tid. Saken är ju den att det i princip bara är maffian (aka mediaindustrin) som ligger bakom det, tidigare, hemliga dokumentet.

Jag läste, som tidigare nämnt, klart boken Piraterna. Den nya utgåvan. Och de har lagt till två kapitel, bla. ett om Christian Engström, och jag vill bara säga det att han är en fantastisk man och en förebild för oss alla.

Jag är oerhört stolt.

Kommentarer är stängda

Våren i mitt blod.

Vårkänslor börjar göra sig allt mer till känna i min kropp. Mitt hjärta slår i en annan frekvens. Framförallt när man antingen tänker på vad som komma skall när våren väl är här på riktigt och när man tittar ut igenom fönstret på solens sken som reflekteras i snön på taken.

Jag vill nog ändå säga att våren är väldigt nära, om inte redan här. Förra veckan ställde jag mig i bara kalsonger på vår balkong och njöt av solskenet. Det har blivit märkbart varmare sedan dess.

Strax ska jag ge mig ut i solen för att gå och ha prov i Företagsekonomi B. Jag ser fram emot att komma ut i solskenet, men ville ändå skriva av mig lite.

Det är oerhört mycket som händer nu på samma gång, vilket egentligen är fantastiskt. Samtidigt vill jag ha mer. Men de mest radikala förändringarna kommer bli att huset i Loftahammar ska säljas och mina vår och sommarminnen därifrån kommer vara ifrån till och med 2009. Jag kommer givetvis att sakna det, och jag fick en sådan oerhörd känsla av det härromdagen att jag slängde ut ett mail till mina närmaste vänner, för att kolla om en eventuell midsommar-före-midsommar. Midsommar-firandet har alltid varit ibland det roligaste. Jag skulle vilja dela med mig av ett sådant firande med mina nya, älskade vänner och skaffa dem ett minne av denna plats och jag ett minne av dem på min gamla plats.

När huset väl är sålt så ska det bli intressant att se vad framtiden har att ge. Tänkte faktiskt ge mig ut och resa i början av sommaren och sedan bege mig till Almedalen i Juli. Jag börjar allt mer sträcka mig åt politiska evenemang och engagemang – igen. Min backup-plan.

Läste ut boken Piraterna igår och det var verkligen en fantastisk bok. Man kände allt mer hur man ville bli mer aktiv igen. Skriva historia och göra skillnad. Såsom Rick Falkvinge och Christan Engstöm.

Igenom att läsa juridik nu med, känner man än mer entusiasm inför att bli allt mer poltisk aktiv. Det kommer. Men jag får inte hänga på mig allt för mycket.

Utbildning, Piratpartiet, Ubuntu, Webbdesign, Kärlek, Gitarr, Träning, Foto och festande går inte alltid ihop. Jag har givetvis mina prioriteringar för det och skulle jag behöva lägga ned något av det så vet jag vilket eller vilka. Men jag har gärna mycket för mig, men inom rimlig mängd.

Nej, nu ska jag ut i den relativa värmen (två grader plus) och när provet är avklarat så ska jag till Loftahammar, leta skor, städa, plocka, skotta, basta och se på film med Henke och Charles. Imorgon åker jag tillbaka till mitt kära Göteborg.

Kommentarer är stängda

Vikten av att begå sina egna misstag.

Vissa misstag måste man helt enkelt begå själv. Det duger inte att någon annan gör det.
Misstag som man ofta gör själv och alltså inte lyssnar på andras kunskap angående ämnet är kärlek. Du kommer att vara olyckligt kär i både den som inte vill ha dig och den som redan har ett förhållande. Du kommer dessutom bli krossad av att leendet denne gav dig var längre ifrån kärleksfullt än vad du kunnat tänka dig.
Misstag gör vi alla, vissa fler eller oftare än andra, men vi begår dem. Vissa misstag lär vi oss av, andra inte. Som vissa kärleksrelaterade misstag kommer du göra om. – Flera gånger. Däremot kanske du inte kör allt för fort en gång till, hoppa över ett hustak eller spela in en video där du inte sjunger så bra som du trodde.
I kärlek så kommer du att falla för fel personer. Vissa av dem kommer du inte känna dig väl med och vissa kommer inte känna sig väl med dig. Men du kommer också givetvis att falla för rätt personer och du kommer att må bättre än någonsin. Du kommer även att uppleva hur en som du inte ser som rätt för dig, kommer att falla för dig. I antingen naiv tro att så inte är fallet, i osäkerhet och/eller i att du är ärlig så kommer du dessutom att såra denne.
Du kommer att göra fel, du kommer må skit och du kommer att ångra dig. Men för denna gång så kommer du bli starkare. Även att du delvis skulle göra om samma sak igen så skulle det ändå inte bli riktigt lika hårt.
Vissa saker måste du göra och du kommer aldrig att göra om dem, medans andra kommer igen.
Ofta är det ju så att äldre faktiskt har erfarenhet av den situation eller sits som du befinner dig i. Oftast så lyssnar man inte, eller iallfall inte i den mån att du faktiskt gör det som de hänvisar om.
Du tror att det är annorlunda, att de har fel, eller inte vet något om detta. Ofta har de det. Men jag tycker nog ändå inte att du ska lyssna.
Man blir starkare av att själv begå misstagen. De blir ärligare och sundare. Dessutom så faller alla pusselbitar, allt du fått lära dig under din tid, på plats när tiden är rätt. Allt kommer att kännas fantastiskt och kanske ser du tillbaka till alla misstagen med ett leende. Det är ju trots allt pga. dessa som du befinner dig där du just nu är.

Kommentarer är stängda

Inre längtan.

Jag minns så väl när min far sade till mig, som barn, att jag inte skulle längta till saker. Sakerna som man längtade efter skulle komma fort nog.

Allt har sin tid och istället för att längta så kunde man gärna se fram mot saker och ting. Man skulle fortfarande ta vara på den tiden man hade just då, just nu.

Detta är något som jag har tagit med mig under hela mitt liv. Sedan den dagen har jag aldrig riktigt längtat till något. Jag kan ha sett fram emot något, så oerhört. Men aldrig längtat.
Av samma anledning så propagerar jag för samma sak idag.

Ta vara på den tiden du lever. Alla upplevelser du kommer att få uppleva kommer att komma. De måste inte vara här idag, imorgon eller nästa vecka. Njut av att det finns tid kvar tills dess.
Oavsett om det handlar om att det ska bli fredag, nästa fest, festival, semester, barn.

Det finns egentligen ingen mening med att längta. Det som du per resultat längtar ifrån, kommer aldrig att komma tillbaka. Inte en enda sekund. Gör det som ska göras idag, imorgon är en ny dag och finns det något gott denna dag så är ju bara det, helt fantastiskt.

Det spännande med detta är även det att jag på den senaste tiden har mött människor som verkligen har uttryckt sig att längta efter X. I all välmening så har jag då, liksom nu, propagerat för att de borde se fram till det istället. Komiskt nog så har en i ren humor börjat retas med mig om att börja längta istället.

Jag sitter nu på bussen, det är -3 grader ute och solen skiner. Jag tänker på vårkvällen jag och mina grabbar hade i Västervik, utanför Henkes fönster, för snart två år sedan. Där satt vi och njöt av solen, värmen, sällskapet och ölen. Det var oerhört trevligt, gött och mysigt.
Jag vill ha en sådan kväll snart igen – och just nu, just precis nu, så får jag hålla mig själv för att inte säga, eller tänka ”Om det bara var ikväll.”

Trevlig helg, gott folk.

Kommentarer är stängda

Denna värld handlar bara om pengar.

Vår värld är skev. På flera, flera, flera olika vis. Däribland är synen på pengar. Att pengar får världen att gå runt. Att pengar är meningen med livet. Att ditt livs hela gång ska reflekteras i dina ekonomiska val och besparingar.

Skitsnack.

Men detta återspeglas konstant i media, i politik och i våra allas syn.

Se på mediaindustrin med deras små förbannade siffror, lobbyorganisationer och all skit. Varje år läggs det en miljard kronor på att jaga fildelare av musik. Musik är ingenting utan dess lyssnare, dess konsumenter, och fortsätter man att jaga dessa på dessa sätt så kommer de att fly fältet. Men om man istället vänder på det så skulle det ju vara intressant att se hur musikbolagen skulle stå om de nu inte lade en miljard på skit som dessutom motar utveckling och skapar lagar och direktiv som kränker var persons integritet.

Att allt detta handlar om pengar, ger sig ytterligare till känna när man ser och får höra om hur hårt de gigantiska filmbolagen håller i sina upphovsrätter och tvingar med sig lagliga filmtjänster, vilka sedan kränker upphovsrätten själva.

Jag talar om Voddler och deras klient som byggde på XBMC, som bygger på öppen källkod under GPLv2-licensen. Dock så gjorde de inte källkoden för sin klient tillgänglig – vilket är en av grundprinciperna i GPL. Alltså gjorde de sig skyldiga till upphovsrättsbrott.

Men varför var detta så enkelt gjort när de lyder maffians ord till punkt och pricka?
Jo, för pengarna.

Öppen källkod är i princip synonymt med gratis. Voddler tänkte väl sig en Win-Win. Att få en start på en klient, vidareutveckla denna, skaffa kontrakt med filmbolaget och sedan inte bry sig mer. Well, så fungerar inte världen och så fungerar inte internet.

Vi lever alltså i den värld där de med pengar har makt och får det, eller kommer dit som de vill. Det ärliga, moraliska får stanna kvar i skiten. De blir nonchalerade för deras öppenhet och får inget tillbaka av vad de ger.

Denna värld är skev och våra politiker vet det. De styrs ju trots allt av det eller den.
(Och då menar jag inte av folket)

Kommentarer är stängda

Dagar som dessa.

Har ni sett en sådan makalös dag? Jag hoppas att ni har ett lka fantastiskt väder utanför som jag har.

Dagar som dessa som får mig att tänka tillbaka på gymnasietiden. Jag mådde inte speciellt bra under vintern i tvåan. Men en dag när våren började göra sig känd så cycklade jag hem mellan två lektioner, kokade lite kaffe, öppnade fönstret och satte mig på fönsterbrädan. Där satt jag och njöt över solens värme, kaffet och ur högtalarna strömmade Hootenanny Singers – Saknar du något min kära.

Det var en tid då allt löste sig. Nu är jag i en tid då allt är löst. Jag sitter här med mitt kaffe, med solskenet utanför fönstret. Idag är dock en dag som man lyssnar på Flight of the Conchords.

Men tänk. Tänk om någon månad, eller kanske några veckor, så kanske man kan springa runt där ute på gräsmattorna som gjort sig synliga. Stå på händer, tumla runt i gräset och skratta så att man får träningsvärk i magen.

Nu ska här pluggas och sen iväg till gymmet.

Kommentarer är stängda

Intelligens i ens tolkning?

Påpekas var man eller kvinnas intelligens utefter deras tolkningar av händelser och kommentarer?

Är det bevis på att man är ointelligent när man misstolkar saker av alla dess slag?
Som när en stackars person (minns inte om det var en man eller kvinna eller vartifrån) skickade in en insändare i tidningen och inte förstod hur kommunen kunde låta MC Donalds starta inne i staden. Hon trodde att det var ett kriminellt MC-gäng, inte en snabbbadskedja vid namn McDonalds.

Säg att du har ett prov och du har pluggat en del, läst vad som krävts. Provet består av den del statiska frågor som det egentligen bara finns ett svar på, och flera frågor där du får spegla dina tankar – dina tolkningar.

Bättre tolkningar är lika med bättre betyg. Så är det ju. Menar inte att det är något bra eller dåligt, bara en tanke jag fick.

Att förstå sig på sammanhanget, tolka det till sin fördel och faktiskt få det ur sig, måste ju vara det som har en stor bidragande effekt över vad som anses vara intelligent eller ej, eller de som anses vara intellektuella eller ej.

Allmänt gehör och läsa det som inte direkt står. Det är imponerande och jag vet flera vänner med denna egenskap – lika många utan. Vilket också är väldigt intressant just då dessa människor befinner sig på en viss intellektuell skala och deras kunskap om att tolka är synonym.

Kommentarer är stängda

Vilken jävla vinter.

Jag har faktiskt inte klagat alls på vintern – hittils. Nu är jag plötsligt trött på det. Varför? – För att jag skulle åkt hem till Göteborg idag, väntade tills imorgon och nu ska det komma upp till fyra decimeter snö! Helvete…

Allt planerande inför denna helg har verkligen gått i stöpet. Sebastian och Cornelia ska ha inflyttningsfest imorgon och jag skulle åka härifrån tillsammans med Henke och Rikard. Henkes bil gick åt helvete, fann ingen annan och skulle åka själv. Nu lär det inte bli så. Inte som det var tänkt iallfall. Möjligt om jag hittar ett annat sätt att ta mig fram på.

Jag vill verkligen hem till Göteborg…

Kommentarer är stängda

Intresse för annan typ av historia.

Felborrat

Något som jag tycker är oerhört intressant, och som andra verkar tycka är lite udda, är det att jag har ett lustigt intresse för sjävklara sakers historia.

Jag minns så väl för många år sedan, när jag vandrade öven en av Västerviks kullerstensgator och tänkte på hur länge det tog att lägga denna, vilka männen var som gjorde det och hur deras liv var.

Sådana tankar går jag alltså fortfarande runt med. Tex. så har jag funderat på vad personerna som lade vårt knarrande golv i Göteborg, hade för sig om dagarna då de inte jobbade. Vad var de för personer? Var de riktigt goa grabbar eller var det trötta och slitna karlar? Vad funderade de på när de mötte den där kvisten som inte fick golvet att riktigt gå ihop?

Så sent som idag fick jag en av dessa tankar. Jag stod och pissade när jag lade märke till att det var ett igen-pluggat hål i pinnen som är fäst på handukshyllan, här hos min mor och systrar. Se på bilden ovan.
Det är alltså två borrade hål som någon pluggat igen och sedan borrat två nya, som sedan skruvarna har fäst igenom på hyllan.

Något blev alltså fel. Men hur många av dessa gjorde de fel på? Varför uppkom felet – var den en praktikant? Kanske skulle hyllan vara bredare/smalare, men de ändrade senare dimensionerna.

Det är mycket av dessa tankar jag kan ha. Men mycket vem denne person var. Hade den, som jag betyngande tankar, eller var den kanske, som jag, förtrollad av en annan människa. Vad pratade de om, vad väntade dem efter arbetsdagens slut? Hur löste de, de ev. problemen?

Kommentarer är stängda

Kärleksfullt arsel.

Som jag tidigare har skrivit om, så har jag ett rätt gott samvete. Jag är nöjd med både mitt utseende och mitt ut- och uppförande. Jag tar inte åt mig direkt av människors ilskna kommentarer och kritik tar jag alltid konstruktivt.

Men jag är ooerhört självdestruktiv, trots allt detta.

Jag ser det dock som en god egenskap hos mig. Jag växer konstant av det jag får höra, tar verkligen del av det och vill bli bättre. Istället för att låsa in mig och beskydda mig, som det arsel som jag är.

Inte heller har jag svårt att erkänna när jag har fel. Men jag är ger mig inte när jag har rätt , eller det som jag anser vara korrekt, utan att vara trångsynt. – Något som vissa med samma egenskap ser som att jag aldrig erkänner mina fel. – FEL!

Jag är oerhört öppensinnad.

Idag är jag ändå ett arsel. Jag sätter mig i situationer som är långt ifrån de mest optimala. Jag sätter mig i skiten, helt enkelt. Även att det idag gick utmärkt, så ser jag mig ändå som ett jävla arsel.

Mitt hjärta valde att följa en väg som jag absolut inte trodde skulle infalla sig. Jag har fallit utan att förstå det i tid, och när det väl var där så föll jag än hårdare, trots att jag försökte hålla mig.

Fantastiska saker sker, och det är än mer fantastiskt när det sker utan dess begrundade tanke. När man inte förväntar sig, saknar det, eller ens tänker på det.

Respekt och gen-respekt. Gjorde jag rätt, trots att det i grunden var fel? Vänner imellan och kärlek bredvid.

Jag är oerhört lycklig, men jag är inte den godaste av människor.

4 kommentarer