Hoppa till innehåll

Tio tips för ett gott forum.

Urban Anjar har samlat tio – som jag ser – fantastiska tips om hur man borde uppföra sig i ett forum, som tex Ubuntu Sveriges.
Vill passa på att tipsa om dessa, då de som sagt är mycket bra, om än små. Som fadder på forumet så är det alltid uppskattat rent generellt och jag försöker besöka forumet kontinuerligt och det blir ju absolut enklare med vissa frågor än andra.

  1. Hitta rätt forum! På ubuntu-se.org/forum får du bra hjälp med Ubuntu, men vill du ha hjälp med bilreparationer, trädgårdsskötsel, villabygge, hästavel eller Windows finns det säkert bättre ställen att vända sig till. Det finns forum för nästan varje tänkbart behov.
  2. Registrera dig på forumet! Du väljer då ett användarnamn, smeknamn, ofta kallat nickname. Kanske får du ett lösenord automatiskt. Annars får du välja ett – välj i så fall inte ditt viktigaste och hemligaste lösenord.
  3. Ta tid på dig och lär känna forumet! De olika inläggen bildar något som kallas trådar och de är sorterade ämnesvis i tavlor eller mappar. Försök hitta den rätta ”samtalstonen” i forumet. Olika forum har lite olika stil.
  4. Forumet har  regler! De kan vara långa och komplicerade, men man kommer långt med folkvett, trevligt uppträdande, hänsyn och respekt. Uppträd som du skulle göra i fikarummet första veckan på det nya jobbet. Provocera till exempel inte fram korkade diskussioner. Gör inte reklam för din egen firma eller webbsajt och ha lite tålamod när du väntar på svar på dina frågor. Gör inte folk ledsna eller förbannade. Följer du inte reglerna kan forumets ordningsmän, moderatorer och administratörer i värsta fall kasta ut, banna, dig, men de kan också exempelvis kasta bort det inlägg du har skrivit.
  5. Spar på frustrationen! Antagligen postar du en fråga för att det är något som inte fungerar – vi vet hur frustrerande det kan vara. Säg att du till exempel försöker installera Ubuntu på en dator men inte får igång det. Det betyder inte att Ubuntu är skit och ännu mindre att de miljoner människor som använder det är idioter. Det är antagligen du som har klantat till det och definitivt du som behöver hjälp.
  6. Slösa med informationen! Försök redan i rubriken ge en så bra beskrivning som möjligt av ditt problem och fyll sen på ytterligare i själva inlägget. De mest erfarna på forumet hinner ofta bara ögna igenom rubrikerna och göra ett eller annat nerslag om de känner igen något. Tala till exempel om vad du har för hårdvara. Har du ljudproblem, tala om vad du har för ljudkort, har du nätverksproblem, tala om vad du har för nätverkskort och vad du har för internetoperatör och så vidare. Tala om om felet uppstått plötsligt, om det alltid varit där eller om du pillat på nåt, så att det slutade funka. Felmeddelanden kopierar du gärna in ordagrant.
  7. Tjata inte! De som svarar i forumet gör det gratis på sin fritid. De har också jobb, tvätt som ska hängas, hundar som ska rastas och staket att måla. Ge dem tid att svara. Dröjer det väldigt länge (=veckor eller i alla fall flera dagar) kan du för all del bumpa din fråga, alltså skriva ett nytt inlägg i samma tråd, men gör det lite fint, till exempel, genom att ge kompletterande upplysningar. Hittar du själv lösningen, meddela detta så att inte folk lägger en massa tid i onödan.
  8. Var hjälpsam och trevlig! Kanske kan du ännu inte svara på så många tekniska frågor, men det finns kanske några nybörjarfrågor du klarar? Annars finns det kanske annat du kan hjälpa till med? Om inte annat tackar du förstås när någon försökt hjälpa dig och talar om ifall lösningen funkade för dig.
  9. Bekanta dig med folk! Forumet har ofta någon liten trivselhörna för allmänt socialt snack. Bjussa på dig själv där, men var försiktig med fräckisar och skämt som kan uppfattas som rasistiska eller sexistiska, sånt tas inte väl upp på alla ställen.
  10. Forumet är en guldgruva! I alla fall om det varit igång ett tag finns där ofta väldigt många frågor med redan färdiga svar. Man kan lära sig mycket på att läsa gamla forumtrådar, men ännu effektivare är det om man lär sig söka bland dem.

 

Publicerat iTankar