Spel och våld har inget relation.

Tidigare ikväll så var den en debatt om hur spel påverkar oss människor och framförallt barn.

Detta är något som jag har både diskuterat flera gånger tidigare och som jag har tänkt på väldigt mycket och jag som (fd. eftersom man inte har så mycket tid till det, men det blir det nog ändring på när vi skaffar oss ett PS3) spelnörd säger det att verkligen inte finns något samband.

Det är inte spel som framhäver det onda i oss. Snarare tvärtom. I spel kan vi bli hjältar och personligen så har jag velat bli en bättre människa efter jag blev kär i The Elder Scrolls IV: Oblivion. Detta trots att jag, i spelet, testade att vara lönnmördare, gladiator och tjuv.

Spel är till för två saker:

  1. För att låta digitala konstnärer att visa upp deras kunskap, konst och fantasi.
  2. För att spelarna ska kunna leva ut sina fantasier.

Som det nämndes i debatten så innehåller många spel funktioner för att spela med ens fantasi. Att se hur lång man kan gå. Men bara för att jag kan ta en bil och köra på trottoaren och meja ner folk i tex. Grand Theft Auto-serien så gör jag självklart inte det i verkligheten.

Det är samma sak med att jag i tv-spel kan köra en mc in i huven på en bil i vindlande hastigheter, utan varken hjälp eller mc-ställ  – och sedan överleva. Men detta testar jag ju givetvis inte heller.

Bara för att vi är barn så betyder det inte att vi inte kan se gränsen mellan fantasi och verklighet.

Det är bara vissa föräldrar och folk som inte förstår som gärna vill ha något att skylla på när något fasansfullt händer.

De som nu har kört på trottoarer (eller igenom gamla stan i huvudstaden) är inte de som har spelat TV-spel. De har oftast sagt att det var Jesus som sa åt dem att göra det (ifall du skulle åka dit för något så skyll på det, verkar ju funka helt perfekt).

Ett annat mycket använt argument mot spel och våldet däri är bla. morden i Columbine och Virgina Tech har en stark relation till spelvåldet. Fel, fel, fel. Förvisso hade en av mördarna till Columbine-massakern en hel del våldsamma spel hemma hos sig, men precis innan mordet så spelade de bowling. Och mördaren bakom Virgina Tech-massakern spelade inte alls tv-spel. Han gick hellre på teater.

Det är många fler kloka ord som kommer ifrån Per Strömbäck, talesperson för datatspelsbranschen.

Kort sagt så ser jag alltså spel som ett sätt att leva ut saker som man aldrig skulle drömma om att göra i verkligheten. Just för att de är spel så kan man låta sin fantasi leva ut. Ens fantasi är väl nu förhoppningsvis inte att köra ihjäl någon eller leka prickskytt, men jag antar att ni förstår vart jag vill komma. Ser man i vissa spel som tex Oblivion så kan man också se konsekvenserna av ens drag och detta gör att man helt enkelt inte vill göra vissa saker. Man vill ofast hålla den moralen som man personligen har. Om man inte har en dålig dag – det är ju ett spel.

Sen får man ju faktiskt skjuta ihjäl knarklangare och anda kriminella i GTA också.

Spel skapar inte våld. Punkt slut.

3 svar på ”Spel och våld har inget relation.”

  1. När något av gta3-spelen lanserades 2004 så släpptes samtidigt en fim som hette ”Dödligt Spel”. Meningen var att sätta igång någon typ av moralpanik och filmen gjordes av Fair Play (en organisation som gav upp förra året).

    Fair Play är en väldigt intressant organisation. En av talesmännen (jag har ör mig att han är ledare) tog vid invigningen av den tidigare nämnda filmen och sade att det inte finns någon forskning som visade på om denna typ av spel var farliga. Vilket givetvis inte är sant. Fair play har en mycket trevlig hemsida där de samlat på sig mängder av rapporter, och för att dryga ut listan har de massor som inte säger något samt det som en ”forskare” letar efter när denne ska få en överblick över kunskapsläget: samlingsrapporter.

    Jag rekommenderar t.ex. ”Bremberg, Sven och Lager, Anton, Hälsoeffekter av tv- och datorspelande – en systematisk genomgång av vetenskapliga studier. Statens folkhälsoinstitut, 2005.”

    Den kom iofs året efter filmen, men kunskapsläget var inte sämre då, det bra med den här rapporten är att den är på svenska. Den säger givetvis vad intelligenta människor redan vet: Att datorspelande ungdomar möjligtvis skulle kunna vara mindre aggresiva och våldsamma än ungdomar som inte spelar datorspel. Inga negativa långtids- eller korttidseffekter går egentligen att finna (eller jo, i dåligt genomförda studier).

    Det är ett ganska vanligt fenomen, som oxå går igen i annan pseudovetenskap: Desto nogrannare studier, desto mindre blir den uppmätta effekten, låtsas då attman gör en perfekt studie utan felaktigheter, då skulle man alltså inte ha någon som helst effekt => effekten existerar alltså inte.

    Den här typen av organisationer (de som önskar få igång en moralpanik, och sedan få politiker att ge dem statliga anslag för att stävja ett ickeexisterande problem) bore hållas korta, hänvisa gärna till rapporten ovan som nu finns på http://www.fair-play.se/fordjupning/lankar_referenser.php

    1. Det var en härlig kommentar. Det tackar jag för.

      Tackar också för informationen. Jag ska ta och läsa rapporten och kanske uppdatera denna text.

      Mvh
      Daniel

  2. Hrrm, skrev fel ”En av talesmännen (jag har ör mig att han är ledare) tog vid invigningen av den tidigare nämnda filmen och sade att det inte finns någon forskning som visade på om denna typ av spel var farliga” ska givetvis vara att det inte fanns forskning som visade att de var ofarliga, och att det behövs mer forskning.

    Visst är mer forskning bra, men bara för att man inte tycker om kunskaperna som (god, väl genomförd och nogrann) forskning har luskat fram så kan man inte ignorera denna.

    Förövrigt så låser min webläsare sig efter jag fyllt i ”captcha”:na och inväntar svar från deras servrar. Jag trodde inte min kommentar kom med…

Kommentarer inaktiverade.